28 mars 2014

I valet och kvalet

Idag har jag brottats med val.

Val mellan förpackat ekologiskt och ickeekologisk lösvikt.
Val mellan plast/tillverkningsförhållanden och rabatt/stress/fåfänga.
Val mellan det enkla och det rätta.
Val av vad som är rätt.

Nej, jag ska inte alls köpa första bästa av något bara för att jag behöver en. "Första bästa" är i majoriteten av fallen inte alls bäst, och jag vet ju att jag kommer ångra mig.

Jag kom hem med tre Mujiplastflaskor, och de helt vattentäta skruvlocken i aluminium är en klen tröst. Men de reseflaskor jag har läcker som såll och innehåller garanterat mjukmedel typ BPA, vi åker om två veckor, och att springa runt i timtals på stan stämmer inte överens med min definition av härlig fritid. Realisten inom mig inser också att det inte är vettigt att resa med glasflaskor, de är tunga och går lätt sönder, men det gör ont att lägga så mycket pengar på ny plast när jag samtidigt försöker eliminera min plastanvändning av både hälso-, skräp- och estetiska skäl. Trots att jag inte alls kommer slänga dem så fort jag kommer hem igen så känns det som ett nederlag.

Skamvrån för dagen beror ändå mest på att jag kom hem med två plastpåsar. Som vanligt undviker jag väska så långt det går (lat!) och hade således ingenting att bära flaskorna i. Fail. Tjejen i väskaffären insisterade på att jag tog en påse ifall jag skulle vilja lämna tillbaka väskan som jag specifikt bad om några dagars öppet köp på (ges inte sånt per automatik längre..?). Med sådan ågren och beslutsångest som jag uppenbarligen har (bland annat ekonomisk) är nog det enda rätta att gå tillbaka med den. Kanske kan hon ta tillbaka påsen också.

Jag är en mästare på att aldrig glömma bort dåliga associationer till saker och det spelar i sammanhanget ingen som helst roll att jag velat ha en sådan väska i flera år eller att de säljs med 20% rabatt just nu. Det spelar inte ens någon roll att expediten (för ovanlighetens skull) var mycket trevlig och tillmötesgående trots att jag var i ganska dåligt skick efter sömnbrist, med flottigt hår och utan smink.

(Ha! Där har vi en fördel till med att förhoppningsvis inte handla på Kicks någon mer gång, för snorkigare personal får man leta efter. De är trevliga endast om man är minst hälften så spacklad som de är, alternativt beter sig som en rik Östermalmsdam som vill köpa minst två dyra parfymer. Fy vad jag är bitter ibland, slippa sånt är vad det här går ut på!)

Frågan kvarstår dock - vilket är viktigast? Etiska, hållbara, förpackningsfria, ekologiska, kemikaliefria, miljövänliga, prisvärda, snabba, närodlade/-tillverkade..? Kan man åstadkomma samtliga på en gång? Och när det "inte går", vad är prioriteringsordningen (finns det egentligen några sådana tillfällen eller är det jag som fortfarande tänker i termer av vad jag kan köpa för att göra livet enklare istället för att lösa problemet med det jag redan har)?

Så vad har jag egentigen lärt mig idag? Jag blir lätt upprörd och skriver väldigt långa inlägg om nästan ingenting. Men jag har också insett en del saker som jag nog inte hade gjort om jag inte hade blivit precis så upprörd. Det är tydligen svårt att undvika att göra lätta val, speciellt om dagens lätta val är bättre än gårdagens svåra/långsamma/dyra.

Jag kommer förhoppningsvis vara mer hardcore i fortsättningen och gå tomhänt från en butik om det enda alternativet är att ta en påse jag inte behöver. Att försöka multitaska på en enda tunnelbanebiljett för att spara pengar i kombination med sömnbrist var ingen hit. Under förutsättningarna rätt okej resultat ändå. Det tog bara några timmar att inse det den här gången.

Vilka krav är jag villig att ge avkall på för att spara pengar? I det långa loppet ger det väl bara upphov till slöseri av energi istället?

Nobody move, I dropped me brain. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar