28 maj 2014

Underbara prylar - Reservoarpennan


Jag har redan skrivit lite om det förträffliga i att skaffa en reservoarpenna när jag lyckades livrädda min som jag misshandlade när jag var yngre och dummare ;)


En engångspenna kostar i runda slängar 30 kr (eller är "gratis" varvid någon annan betalar för den), är vidrig att skriva med i jämförelse och med en stor portion tur räcker den lika länge som ungefär 2 ml flytande bläck på flaska (dvs. nästan ingenting jämfört med en flaska på 30 ml).

Engångspennor är egentligen sjukt dyra givet att man inte kan göra annat än kasta dem när de är slut. Har man tur kan man köpa en ny bläckpatron (som oundvikligen blir skräp). Har man ännu större tur går det att separera plast och metall helt och återvinna när den till sist gjort sitt. Mest går varken eller.

En livstid av plastpennor senare skulle jag nog konstatera att till och med en reservoarpenna i 4-6000-kronorsklassen skulle vara värd sin vikt i guld och lite till! Alla som tycker om att skriva för hand behöver en och därmed basta. Idag finns det många reservoarpennor som den jag har som bara går på några hundralappar, vilket i längden sparar tusenlappar om man tar hand om den!

Gör om det här med en vanlig torr, klumpig rollerball med reklamtext om du kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar