21 maj 2014

Underbara prylar - Tekulan

De finns i alla former, material och storlekar. Jag har till och med en ärvd i nysilver som är formad som en tekanna, men använder en vanlig silvariant med klämmekanism i rostfritt stål - typen som fungerar utmärkt, håller i evigheter och kostar nästan ingenting.


Varför jag tyckte tepåse var bättre har jag redan förträngt, alternativt aldrig funderat över då jag vuxit upp med tanken att löste är snordyrt.

Saker som blir skräp:

Påste: kartong, ev. plast runt kartongen, påse runt tepåsen, tepåse, snöre, etikett, nit, växtdelar
Löste: växtdelar

Kostnaden då? Jag betalade 149 kr/kg för mitt senaste lösviktste, och en tesked ska visst väga ungefär 3 gram. Det blir alltså 0,447 kr/mugg. Mina vanliga chaitepåsar (Twining's Voyage Indian Chai) kostar 1,36 kr/påse. Den billigaste (typ Yellow Label) 0,29 kr/påse, men så smakar det ju därefter också och jag är hellre utan. Lite samma tänk som med själva tekulan - varför köpa något alls om det inte håller länge eller smakar gott? All for att köpa dyr kvalitet och samtidigt färre saker!

Om vi ska göra ytterligare en liten jämförelse så kostar mitt kaffe med samma muggstorlek 1,38 kr/mugg, och ska vi tänka ytterligare ett varv kan vi ju jämföra med det kaffe och te jag köpte på Harrods också, men då måste vi komma ihåg att jag fick två tjusiga metallburkar som kommer återanvändas tills de faller i småbitar också :)


Harrods no. 42 Earl Grey kostade £7.95/125g och blir således 6,37 kr/mugg. Harrods traditional coffee för £12.95/250g blir 12,11 kr/mugg. Det tycker jag är dyrt, för att inte tala om "lyxmärkesfaktorn" som alltid bidrar med stor kostnad, men det var det värt den enda gången det hände.

Men slutsats: nej, jag kan inte påstå att te är dyrt - inte ens löste som under min uppväxt ansågs vara en lyxvara. Bara det faktum att löschai smakar mer än dubbelt så bra som påsvarianten men är mycket billigare än det förra... matte vinner över fördomar och antaganden ;) Och något att fundera på nästa gång jag vill köpa kaffe eller te ute (lol).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar