07 september 2014

Veckans tomtesteg #21 och total skonoja

Det har inte hänt speciellt mycket den här veckan, två glasburkar till matförvaring in och några foton och ett par skor till ut. Typisk skolvecka matmässigt men imorgon blir det förhoppningsvis lite lagad mat (:

Vecka 36
In: 2
Ut: 13
Netto: -11
[2014: -1085]

Sedan jag fick koll på vad som finns i garderoben har jag blivit så fetsugen på ett par nya tunnare kängor att ha till klänning och kjol att man kan tro att jag har rest bakåt i tiden till början av året. Vad göra när man inser att hälften av de 25 paren skor (inkl. inneskor, duntofflor, varmaste vintertofflorna, gummistövlar och vandrarkängor *märks det att jag tycker 25 låter överdrivet? 0:)*) är fina men obekväma och att den främsta anledningen till att jag sällan använder mina klänningar är att jag inte har några bekväma gå-till-skolan-eller-jobbet-skor att ha till? Det finns kanske en anledning till att jag drar på mig tråkjeansen och ridskorna från Hööks större delen av året men sedan älskar fårfluffkängor och stickade klänningar under vintern...


Hittade de här växtfärgade från El Naturalista med vegetabiliskt garvat läder och delvis återvunnen gummisula. Inga tungmetaller, förgiftade arbetare och jorden runt-transporter, hoppas jag. Däremot limmade snarare än sydda men lär ändå kunna lagas i det oändliga vid behov och hålla en livstid om jag tar hand om dem. Visst, de kostar en slant, men är mycket bättre jämfört med andra skinnskor jag har i samma prisklass (vågar inte tänka på vad ett par Vagabond kan tänkas innehålla). Vad göra? Det är svårt att inte shoppa när man tycker sig hitta livstidsalternativ och har råd. Jag vet dock inte om jag är helt ärlig mot mig själv när jag påstår att jag kan vill använda dem resten av mitt liv.

Garderoben innehåller nio (9!) par skor jag har haft i mer än 8 år, och hur ofta använder jag dem? Det skulle inte vara svårt att rensa ut en hel del, men vem vet vad framtiden kommer bjuda på - kanske får jag användning för de där ursnygga skyhöga mockapumpsen någon mer gång. Vad gör man med balskor och studentskor? De passade perfekt då men i princip aldrig mer. För att ytterligare komplicera det hela har jag inte ens köpt dem själv.

På någon nivå kanske det är okej att inte längre tycka om skor man älskade när man var tonåring eller behövde på scoutläger innan dess? Det fanns även en tid när jag fortfarande var övertygad om att jag skulle orka lära mig gå ordentligt i högklackat men den är förbi. Jag kan dock fortfarande bli sjukt avundsjuk på folk som plågar sina fötter i skyhöga klackar varje dag för det är så satans snyggt.  

Lagom gulligt, snyggt, högt, jordvänligt och gåvänligt känns som en mer realistisk devis för egen del, men för den delen vill jag inte slänga ut alla snyggofestskor... Men så väl som jag tar hand om pjucken går de aldrig sönder ju - har gått sönder två par skor på snart 25 år (stallskor som helt enkelt nöttes ned till ingenting), resten har helt sonika växts ur. Nackdelen när fötterna slutar växa är uppenbarligen att skosamlingen växer istället.

Hopp. En ut (Erikshjälpen/Myrorna) en in, är det vettigt ur konsumtions- och miljösynpunkt? Jag kan inte påstå att jag har för många par vardagsskor after all. Feel free att övertyga mig om att jag kan sälja de här om tio år när jag tröttnat på dem men det inte är något som helst fel på dem.

Late night freak out much? Kompenserar under dagtid med att lägga alla eventuella inköp på is och rensa ut ytterligare två klädesplagg . Jag har trots allt inte köpt några kläder/skor/väskor/accessoarer sedan 28 maj, vore synd att bryta den trenden. Möjlig abstinens följd av sjukt dåligt samvete, typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar