28 september 2014

Veckans tomtesteg #24

  • Veckans win var upptäckten att mitt kaffemått  i plast i själva verket var exakt lika stort som en matsked. Vips blev mitt rostfria matskedsmått ett kaffemått, det plastiga åkte ut och inte behövde jag köpa ett separat kaffemått heller :) 
  • Tre engångspennor har tagit slut - det går framåt!

Vecka 39
In: 0
Ut: 12
Netto: -12
[2014: -1099]


Dags för nya mål och utmaningar för oktober:
Lär bli enkelt och bra det - kalla det superpluggmånad eller nåt :)

På tal om ingenting så följer jag numera flera bloggar med tema rensning/minimalism och ett återkommande problem verkar vara prylar som befinner sig någon annanstans än där man bor. Föräldrarnas vind eller garage, ett extra förråd, eller helt enkelt barndomsrummet man inte bott i på flera år. Helt plötsligt blir jag extra tacksam över att jag propsade på att ta med mig ALLT jag ägde när jag flyttade hemifrån. Mamma hade min tomteluva i en julkartong i förrådet i ett par år (inte längre) men i övrigt tog jag med mig rubbet, och jag har faktiskt rätt så bra koll på vad jag har i gömmorna, inte bara i den nyligen rensade skolådan utan även i förrådet. Inga ägodelar gömmer sig någon annanstans (:

Uppdatering 1/10: Lögnare! När jag fick fundera några varv till så kom jag på att jag visst har saker hemma i mammas förråd. Fy! ;) Men det visar ju bara hur extremt svårt det är att komma ihåg alla saker man inte har använt (ibland inte ens sett skymten av) på flera år, oavsett vem som förvarar dem.

Den första kategorin saker jag kom på var alla gamla scoutgrejer; två ryggsäckar i olika storlek, två sorters liggunderlag, säkert tre olika sovsäckar, ryggsäcks- och sovsäcksöverdrag, packpåsar, packsäck, metallvisselpipa, orange plastvisselpipa av flytvästmodell, ryggsäcksmaskot (illigt knallrosa minikanin)... dessa ska jag nog vara tacksam över att jag inte tog med mig för att 1. Jag hade blivit av med dem när vi hade inbrott i källaren och 2. De hade luktat råtta vid det här laget, precis som det fåtal väskor jag har i källarförrådet. Blä. De ska rensas snarast! I övrigt ser jag fram emot den dag jag får använda mina friluftsprylar igen - sover bäst under bar himmel! (:

Den andra kategorin saker är ärvda saker som bara väntar på att användas i mitt nästa hem. Ett skrivbord från gammelfarmor på mammas sida, mormors sybord och brudkista, en bricka, några keramiktomtar som ska ned i jullådan och ett fåtal saker efter morfar.

Sedan min första ordentliga resväska, en vinterstalljacka, gamla leksaker, barnfilmer och -böcker. Helt plötsligt blev det ganska mycket ändå, även om jag fortfarande tycker att jag har relativt bra koll. Det kan jag ju fortsätta tycka tills jag kommer på något annat jag har glömt! ;P  
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar