22 januari 2015

Empty spaces, what are we living for

Det började med obekväma kläder och femtiotalet plastförpackningar med diverse lotions, potions och allmänt kladdigt skräp som jag köpt i tron att det skulle avhjälpa torr hud, fett hår, tunt hår, blek hy och jag vet inte vad annat. Smink jag tänkt lära mig använda, men det fanns alltid viktigare och mer intressanta saker att pyssla med, och resten fungerade helt enkelt inte (duh).

Nästan tretusen prylar gjorde jag mig av med förra året, allt från lypsyl, böcker och kläder till mindre bra/oviktiga foton och högvis med anteckningar. Bokhyllorna är inte proppfulla, en byrålåda innehåller nu köksredskap, det finns luft i garderoben, och än har jag inte saknat en enda pryl.

Ett tomt skrivbord känns bättre än ett överbelamrat, på samma sätt som att en tom köksbänk känns bättre än en med mikro, kaffebryggare, vattenkokare, disk och diverse andra prylar framme. Jag har ett gigantiskt skrivbord. Inte speciellt snyggt men stabilt som sjutton och väldigt användbart vid större projekt. Det är även en stökmagnet, ungefär som soffan jag aldrig satt i men som attraherade allehanda prylar som egentligen borde ha hamnat någon annanstans.

Vad betyder det egentligen? Att soffan bara användes som tillfällig förvaring betydde naturligtvis att den var överflödig, och så småningom ersattes den med en fåtölj som åtminstone använts som sittplats lite oftare än sin föregångare. Skrivbordet försöker jag hålla rent så långt det går, men det attraherar ändå en mängd saker. Det där som jag inte "orkar göra just nu", vare sig det är disk, papper som ska sorteras, ren tvätt som ska läggas undan eller något helt annat.

Jag gillar ordning och reda, men inte tomma ytor utan syfte. Jag vill att mitt hem ska kännas mysigt och ombonat, om än utan att vara det minsta stökigt. Det värsta stöket har alltid varit mittenlådan i skrivbordshurtsen - ni vet den där som inte är av lagom storlek för något alls utan liksom verkar vara byggd för att svälja allt som inte har en egen plats. Den är nästan tom nu och det känns helt sjukt för jag kan fortfarande inte hitta ett vettigt användningsområde för den. Skrivbordet är tomt så när som på en laptop och nuvarande val av varm dryck.

Vad ska jag med all denna tomma yta till? Jag börjar tro att det betyder att jag skulle må bättre med ett mindre skrivbord och med mindre förvaring. Ett stort bord är sjukt praktiskt ibland, men inte alls tillräckligt ofta för att motivera dess existens i mitt hem på 17 kvm, eller ett framtida hem där jag garanterat kommer ha ett köksbord. Det är bra att klättra på för att putsa fönster, hänga gardiner och nå översta hyllan i bokhyllan. Men jag har ju faktiskt en stege.

Betyder tomma ytor, lådor, hyllor och skåp att jag har för många ytor, lådor, hyllor och skåp? Den överhängande känslan är fortfarande lättnad, men jag börjar även lära mig att jag inte alls behöver mer förvaringsutrymme. Mer utrymme gör bara att vi vill fylla tomrummen med mer saker. Ett proppfullt skåp är inte lättanvänt och alla tomrum behöver inte packas med så mycket som överhuvudtaget går in.

Med detta vandrar jag iväg i snöyran för att införskaffa fler smala galgar. Det kommer ta ett tag att vänja mig vid en enhetlig och luftig garderob, och det återstår att se vad som infinner sig efter lättnaden i rensningsprocessen.

The show goes on och den som lever får se.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade nyss hit och blev så nyfiken när jag läste det här inlägget, bor du på 17 kvadrat? Insåg att bloggen funnits länge och att det inte finns några kategorier förutom ett fåtal taggar och jag vet inte vilken jag ska välja för att kunna läsa mer om detta så jag frågar istället, har du skrivit mer om hur det är att bo så litet?

    Är själv väldigt sugen på att bo betydligt mindre än på 90 kvadrat som nu. För jag kan inte annat än hålla med dig, när prylarna blir färre och skåpen lite för tomma känns det inte heller riktigt bra. Även om det är så skönt att bli av med grejer så börjar jag automatiskt fundera på vad jag ska ha i det där tomma skåpet istället. Det är tur man kan hejda sig och inte köpa nytt bara för att fylla upp, men att ha massa tomma utrymmen och förvaringsmöbler känns bara onödigt.

    Och vad lustigt det där med mittenlådan, när jag tänker efter så är det stöklådan här hemma också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du hittat hit!

      Sedan några år tillbaka bor jag i studentkorridor, så jag har 17 kvadrat inkl. badrum som är bara mina, plus ett skåp, en fryslåda och en kylskåpshylla i gemensamt kök. Men jag har ofta tänkt att om jag bara fick så skulle jag kunna bygga ett kökshörn inne i rummet :)

      Jag har inte skrivit något speciellt om mitt boende innan, men har tänkt att dokumentera hur det är att få plats med ett komplett hushåll på sådan liten yta - det vill jag aldrig glömma! Jag har trots allt i princip allt man behöver i ett "vanligt" hem.

      Undrar vad den där lådan är byggd för egentligen? ;)

      Radera
  2. Vad härligt att du får plats bra på så liten yta, tror jag skulle trivas bra också förutom att jag skulle sakna ett eget litet kök. Vore tufft om du fick bygga ett :)

    Ja men se till att skriva lite om det, det skulle vara intressant tycker jag!

    SvaraRadera