24 januari 2015

Tygservetter

Om vi ska vara helt ärliga så använder jag själv aldrig servetter. Spill på bordet/stolen/golvet? Använd en disktrasa. Spill på händer? Tvätta dem. Snörvel? Använd en tygnäsduk. Spill på kläder? Tvätta. Men så har man ju gäster ibland. Gäster som är vana vid att använda en pappersservett till varje måltid och minsta fika, en bit hushållspapper eller en pappersnäsduk till varje litet snörvel. Och den där servetten ska alltid läggas fram och sedan slängas, oavsett om den behövdes eller inte. Näe vet du vad.

Använd upp them tygbitar som inte är stora nog för något vettigt! :) Det finns massor av eleganta sätt att sy servetter på, men jag utgick bara från storleken på tyget jag hade, rev bitar 25x25 cm, strök, sydde till små påsar, vände, strök igen, och avslutade med en dekorativ söm runt om.

Vi skulle kunna dra in hela diskussionen om slängt papper vs. vatten- och energianvändning för extra tvätt och tvättmedel, men jag hoppas verkligen att dessa kan åka med en redan existerande maskin med lakan och handdukar, precis som mina tygnäsdukar redan gör. Bara att tajma tvätten tillräckligt nära servettkrävande besök så att fläckarna går bort (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar