13 februari 2015

Framtidens tomtesteg!

Det är dags för nästa omgång stora frågor. Floden av utrensade saker börjar så sakteliga sina. De saker jag behåller har fått sina egna platser och läggs (nästan) alltid tillbaka efter användning. Återvinningen går liksom på autopilot. Övrigt skräp fyller en frukt- och gröntpåse varannan vecka. Det ekonomiska tänket är nu så invant att jag blir förvånad när någon tycker att jag säger något underligt, eller frågar om jag "inte har några pengar" när jag låter bli att köpa något.

För några månader sedan var jag i valet och kvalet mellan förpackad ekologisk mat och oförpackad oekologisk sådan. Efter att ha studerat det hela mer i detalj klarar jag knappt av att äta oekologiskt och/eller halvfabrikat längre... ett personligt jätteframsteg som ibland blir socialt obekvämt.

Vad är nästa steg? Vad har jag ännu inte löst? Listor hjälper alltid när jag ska reda ut något, och nu känns det som att jag slagit av på förändringstakten. Dags för nya tag! :)

  • Kompostlösningar för lägenhet?
  • Oförpackad ekologisk mat!
  • Vad är egentligen fördelarna med att spara vatten?
  • Återstående plast: matförpackningar, fryspåsar, soppåsar, hålla dator/väska/kläder-torra-påsar, ifall-att-läckande-matlåda-påse, slev, vispskålar, durkslag, hudvård, hårfärg...
  • Oundvikliga transporter: buss, tunnelbana, eller tåg?
  • Byt till LED-lampor!
  • Framtida möbelinköp?
  • Smink när det jag har tar slut?
  • Kläder när nya behövs igen?
  • Framtida elbolag när elen inte längre ingår i hyran?
  • Nedbrytbar plast - vad, hur, varför?
  • Noll beroende av fossila bränslen
  • Ännu bättre disk- och tvättmedel
  • Lära mig fläckborttagning utan kombimedel i plastflaska
  • Vara rädd om den plast jag har kvar och överhuvudtaget vara mer rädd om allt jag använder och allt som lämnar mitt hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar