05 mars 2015

Skräpkollen: vecka 1

Även om skräputmaningen egentligen började i måndags, så tjuvstartade jag redan förra torsdagen. Jag storhandlade för ett tag sedan, så de flesta av veckans ingredienser kom direkt ur frysta glasburkar, annars hade det garanterat blivit fler matförpackningar.

Sopor
  • Kvitto (ICA)
Återvinningsbart
  • 5x tetra (3 fil, mjölk, krossade tomater)
  • Plastpåse (fullkornsris)
  • 3x kartong (röda linser, fullkornsris, polenta)
  • 2x papperspåse (strösocker, hel havre)
  • Toarulle
  • Handlalapp (fd fönsterkuvert)
  • Post: 2x tidning (Dagens industri Y, Kollega)
  • Post: Reklamkort (fribiljett nattklubb) <- *så ypperligt onödigt, vi som mest käkar god mat, dricker saft och skrålar gamla schlagervinnare hemma hos någon ;)*
Komposterbart
  • Kaffesump
  • Tesump
  • Äggskal
  • Äppleskrutt
  • Lagerblad
  • Blomblad
  • Jord

På bästa Zero Waste-vis tänkte jag försöka mig på en liten analys enligt 5R. Det mesta bor såklart fortfarande under Refuse och Reduce.

REFUSE
Alla tetrorna alla tetrorna, alla stora alla små... vad ska vi göra med dem? Jag är lite fånig när det gäller hela mjölkdiskussionen. Mjölk och grädde är gott, fil är min standardfrukost, och givet att jag äter nästan uteslutande vegetariskt, vad saknar jag om jag slutar med mjölkprodukter? Helst skulle ju varje frukost bestå av fruktsallad och nötter, men det vill inte budgeten gå med på riktigt än ;)

Krossade tomater - jag skulle kunna lägga in egna, men ekologiska tomater säljs i plasttråg i plastpåse (och är snordyra). Här krävs en rejäl funderare!  Hitta fullkornsris utan innerpåse, och överhuvudtaget hitta några skafferivaror alls i lösvikt. Linser skulle jag kunna köpa i plastsäck om 2 kg, då blir det kanske mindre förpackning per mängd mat.

Kvitton använder jag för detaljkoll på matinköpen, och sak samma om det hamnar i deras soppåse eller min... även om jag egentligen inte vill ta i det. Jag försöker handla en gång i veckan, så det blir i alla fall inte så många. Inte en chans att jag kommer stoppa dem i en framtida kompost!

Jag avstod från att köpa ekologisk avokado i plastpåse på extrapris, och jag slutade för länge sedan ta plastpåsar till något alls.

REDUCE
Jag har minskat kaffe (och oftast te) till en gång om dagen. Sedan jag bytte till Serlas toapapper använder jag max 2.5 rullar i månaden. En liten tanke som slog mig är att äpplen lämnar mycket mindre rester efter sig än bananer, som annars är min vanligaste frukt. Hur mycket betalar vi egentligen för bananskal..? Det bästa vore förstås att äta hela av alla frukter - ni som käkar äpplen och päron med pinne och allt, snyggt jobbat! :)

REUSE
Inte mycket till återanvändning här inte. Visst skulle jag kunna använda kartonger, tetror och toarullar att så diverse fröer i, men det finns en gräns för hur många man behöver. Jag hade en tanke om att använda alla Saltåkartonger i någon form av konstverk, men det är ju inte heller hållbart i längden. Rättning längre upp i leden! ;)

Tidningarna... här fuskar jag fortfarande. Det ligger någon form av trygghet i att bläddra i en fysisk tidning, och en begränsning. Båda kan läsas på nätet, men det skulle bli en tidsödande daglig vana eller så skulle jag glömma bort det. DiY används just nu till att vika soppåsar.

RECYCLE
Kartonger, tetror, papperspåsar, Kollega, reklamkort, handlalapp (återanvänt kuvert) och en plastpåse.

ROT
Kaffe, te, äpple, lagerblad, blomblad, jord och äggskal är för evigt fast i komposten, den dag jag skaffar en (ska bara komma runt det faktum att Bokashi innebär plasthinkar och plastsäckar först). Då skulle även små mängder papper och kartong kunna komposteras.

Kommentar
Vad lär vi oss av detta? Kanske att jag seriöst behöver undersöka vad det finns för förpackningsfri mat, och sedan anpassa receptsamlingen till det. Helt klart work in progress! Borde säga ifrån om Kollega i pappersform. Jag stressar inte över det komposterbara eftersom jag planerar att lösa det lilla problemet innan året är slut :)

Nästa vecka (tor-ons) blir det polentagröt till frukost, se om jag kan minska förpackningarna men vara lika glad ändå (:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar