12 mars 2015

Skräpkollen: vecka 2

Två veckor in, och det vet i sjutton om det blev bättre eller sämre den här veckan. Men så är ju poängen att få koll, inte att bli av med allt som återstår på en månad.

Sopor
Återvinningsbart
  • 4x tetra (fil, mjölk, grädde, krossade tomater)
  • Plastfolie (brieost)
  • 2x plastpåse (kaffe, mandlar)
  • Äggkartong
  • Pappersförpackning (smör)
  • Post: Pappersdelar från ett kuvert
  • Handlalapp (fd kuvert)
Komposterbart
  • Kaffesump
  • Tesump
  • Äggskal
  • Bananskal
  • Äppelskrutt
  • Blomblad
  • Lagerblad
  • Mandelskal

REFUSE
Fönsterkuvert - jag tror att man kan tacka nej till det fina knallorange kuvertet i pappersform. Jag har sagt ifrån till CSN och Försäkringskassan (där det går), men jag är lite fånig traditionalist när det gäller pension och deklaration. Till nästa år kanske. 

Kvitton - det blev handling i två mataffärer den här veckan, varav en i typ hungerpanik (därav plastfolie från brieost). Jag lärde mig att man kan lämna tillbaka biblioteksböcker utan kvitto (fint!), så nästa gång ska jag se om det går att låna utan kvitto också.

Jag hittade ekologiska tomater, zucchini, purjolök, citron, lime, gröna äpplen, röda äpplen, apelsiner och bananer i lösvikt. De har naturligtvis klistermärken på sig, men ändå. Hoppet väcks om att jag så småningom ska kunna köpa oförpackade tomater och lägga in krossade sådana själv.

Bara sådär efter 5 år och 7 månaders trogen tjänst gick clipset av på min plastiga stiftpenna. Den höll förvånansvärt länge, och pennan i sig fungerar ju ändå. Någon gång i framtiden när de två plaststiftpennorna jag har ger upp totalt så får jag skaffa en i metall. Om jag nu behöver en blyertspenna vid det laget, annars duger reservoarpennan alldeles utmärkt.

Jag köper bara riktigt smör inslaget i papper numera, så åtminstone inga plastlådor (och inget låtsassmör aka margarin).

REDUCE
Förra veckans fem tetror (mest fil) blev till fyra denna vecka (alla olika), mest för att jag åt ägg, banan och/eller polentagröt till frukost. Det såg ut att bli bara ett mjölkpaket, men så igår eftermiddag tröttnade jag ihop på matlådeslarvet och lagade två varmrätter + toscakaka, så nu står jag mig åtminstone veckan ut och förpackningarna blev därefter. Tetrafria (goda, mättande, billiga) recept, någon? (:

REUSE
Orange kuvert blev till minst nio handlalappar som efter användning kommer återvinnas. Äggkartongen sparas till framtida såkrukor.

RECYCLE
Ett filpaket, gräddpaket, mjölkpaket, krossade tomater, plastfolie, kaffepåse, mandelpåse smörpapper och en handlalapp. Smör och kaffe är måsten, men jag borde försöka köpa kaffe direkt i burken någonstans. Plastfolien var rent slarv - det är svårt att handla när man är vrålhungrig! Osten var i alla fall extremt god, förmodligen för att jag nästan aldrig äter det längre :)

ROT
Kaffe, te, bananskal, äppelskrutt, äggskal, mandelskal, lagerblad och några blomblad. Bananer och ägg måste vara bland det smidigaste man kan äta - billiga, goda, mättande och enkla att ta med! Finns det verkligen inga svenska frukter som kan mäta sig med bananens förträfflighet? Äpplen och päron är jättegoda, men det är ju lite som att äta vatten och socker med några vitaminer på toppen - man står sig inte speciellt länge på dem. Allt som allt ca 2 liter kompost på en vecka (bananskal tar massa plats!).

Kommentar
Ekologiska tomater i lösvikt var en trevlig överraskning, även om just de som låg där hade sett bättre tider. Matplanering och matlådelagning en gång i veckan är livräddare både för humör, stressnivåer, sömn, prestation och budget. Slarva för guds skull inte nästa helg, det blir bara jobbigt. Hur orkar folk med de dagliga "vad ska jag/vi äta"-frågorna?  

Humöret har åkt bergochdalbana den här veckan... jag skyller på bristande matlagning och installationsproblem. Men impad över att jag bara fick en enda grej i posten på en hel vecka! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar