10 mars 2015

Vad kostar ekomaten? Del 2

Den vanliga veckohandlingen på 252,09 kr. Frysen är full av
mat att laga, så blev mer av komplettering denna vecka.

Gav mig ut i det fina vårvädret i söndags, promenerade, lämnade tillbaka böcker, handlade veckans mat och allmänt myste i solskenet och den 15-gradiga värmen. Detta är banne mig den bästa tiden på året! Finns det någonstans där det är svensk vår hela året?

Jag testade mina nätpåsar i den större ICA-affären för första gången. De hade ekologiska tomater (!), zucchini, purjolök, citron, lime, gröna äpplen (Golden Delicious), röda äpplen (Red Delicious), apelsiner och bananer i lösvikt - framsteg! :)

Killen i kassan blev lite lätt konfunderad och undrade vad påsen kostade efter att ha vänt och vridit på den en stund. Lite som att han aldrig sett en tygpåse förut, och "öh, säljer vi sådana här?". Jag talade om att det var ekologiska röda äpplen och att påsen var min egen, så var det inte mer med det. I min ICA Nära-butik har det aldrig varit några problem, om något såg de besvikna ut när jag kom tillbaka  med en återanvänd plastpåse... ;)


Bakpulvret är inte med i sammanställningen för jag vet inte vad skillnaden mellan ekologiskt och oekologiskt är (om någon?). Mer än att Renée Voltaires är snordyrt för en jätteliten förpackning av glas och plast, medan ICAs "vanliga" är billigt i större förpackning av papper och till och med lite mindre plast per måttenhet bakpulver... Nästa gång blir det ICAs ekologiska mandlar. Jag brukar inte köpa nötter och jag tror att ni kan gissa varför, men veckans matsäcksfika ska prompt vara toscakaka, så det är bara att handla och se glad ut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar