19 april 2015

Veckans tomtesteg #53 vs. Retail Therapy

Det blir lite annorlunda tomtesteg den här veckan eftersom jag inte varit hemma. Vi kan väl välja att se det hela som ett lärorikt och karaktärsbyggande halvt vetenskapligt, halvt överväldigande experiment.
  • En hel papperskasse återvinningsbart material räddades undan soppåsen.
  • Allt matavfall jag har hunnit lägga tassarna på (det mesta men inte allt) har hamnat i komposteringspåsen. Note to self: undersök för- och nackdelar med "nedbrytbar" plast.
  • Har mofflat i mig oekologiskt allt förutom bananer. Och frukt på jobbet. Inklusive ananas på burk, potatis, citron och kaffe. Meh är bara förnamnet. Samtidigt vill jag inte bli en sån där jobbig människa som vägrar äta något alls som andra bjuder på... någon form av hövlighet och relationsmässig tolerans måste man väl ändå kunna bjuda på, utan att kräva att resten av världen ska ändra allt de tror att de vet till det jag tror att jag vet. 
  • Å andra sidan har jag mest snacksat jordnötter, te, eko jobbfrukt och vatten mellan måltiderna, trots att skåpen är fulla av Marabou, Ahlgrens bilar, AKO-kola i tre smaker och diverse annat. Godis är verkligen inte lika gott längre :)
  • Ekologiska morötter är definitivt godare än oekologiska. Kanske för att de inte säljs i helt förväxt storlek? Oavsett vilket så är de saftigare, sötare och smakar mer.
  • Fick lite feeling på ett framtida inlägg om det plastfria köksskåpet när jag rörde ihop en veckas matlådor (+ 8 portioner i frysen) med köttfärssås och spaghetti (när åt jag det senast?). Det lär hända, speciellt som jag har fryst mat i glas i minst ett halvår utan problem, så kanske har jag något att komma med i sammanhanget (: Två matlådor har silikonkant, annars är det glas, rostfritt stål, gjutjärn, trä, porslin och naturgummi som gäller!
Åh, jag glömde nästan det mest fascinerande på hela veckan! Idag har jag bevistat Siba, Bauhaus, Kjell & Company, Clas Ohlson, Åhléns, och en blomsteraffär... allt i ett svep i sisådär 4-5 timmar och allt från nya datorer och badrumsspeglar med inbyggda lampor, till hela väggar fyllda med plastlådor i alla tänkbara storlekar och snordyra krukväxter. Tänk vad mycket prylar det finns i världen... och jag behöver inte en enda! Det är rätt gött att veta. Efter dagens sightseeing vill jag inte sätta min fot i en affär igen på minst en månad... helt slut är också bara förnamnet! Brukade jag gå i affärer som nöje? Trorjaintepåallsde ;)

Om nu någon blev lite orolig så har jag personligen inte blivit med några nya saker, däremot lyckades jag paja mitt favoritpar nylonstrumpor.

Vecka 16
In: 0
Ut: 1
Netto: -1
2015: -2664

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar