04 maj 2015

Veckans tomtesteg #55

Igår blev det personligt istället för tomtesteg. Man måste vara lite flexibel och släppa lös skrivandet när det vill hända :)

Det känns som att jag pratade och skrev om mig själv hela förra veckan. Det är så att jag blir mer än trött på mig själv, samtidigt som jag är ärligt förvånad över vad jag har åstadkommit de senaste 6 åren. Det kanske vore något för framtiden, att då och då titta tillbaka och konstatera att man gjort och klarat mer än vad man tror. Nu är det bara att hålla alla tummar och tår att det går vägen. Om det gör det så vet jag inte vad jag gör. Jag har redan tjutit som en stucken gris av lättnad när jag fick resultatet på sista tentan... kanske mer passande med triumfglädjedans i framtida fall ;)

Rensandet står still, men lugnet och det goda humöret består, trots att jag just nu bor på 12 kvadratmeter, delar badrum med fyra andra, och alla mina möbler och saker som egentligen ska bo i dem står i en enorm hög för att de ska flytta på ett eluttag idag och imorgon av okänd anledning. Det blir ju spännande, speciellt som jag har möblerat hela rummet efter var eluttaget just nu sitter... trots det har hela situationen inte påverkat humöret det minsta. Jag känner inte igen mig själv, men det är en väldigt trevlig utveckling. Har jag blivit transporterad till ett annat universum eller nåt..?

Det hela känns lite som att vara på semester, ett vandrarhem i djupaste smålandsskogarna eller ett oväntat rent hostel någon annanstans i världen. Gratis toapapper och badrumsstädning. En chans att verkligen utvärdera vad jag dagligen använder för prylar då allting måste bäras mellan rum, badrum och kök. Ingen chans att stapla smutsig disk på handfatskanten för jag har inget handfat ;) Jag lämnade även halva (den användbara delen som jag tycker om av) garderoben hos mamma sist, så jag har verkligen fått upp ögonen för vad jag saknar och vad jag inte saknar. Jag kan lugnt säga att utvärderingsperioden för behov av jeansköp är över, nu är det mer en sport att se hur länge jag kan klara mig ändå, jag har ju inte köpt några kläder på 23 veckor och det vore synd att bryta den trenden! (:

Trots att jag skrivit i snart en vecka så bara sprutar det ord här... hoppas det är någorlunda läsvärt, för det behöver uppenbarligen komma ut (: Men låt oss ta lite strukturerade vanliga tomtesteg också för sakens skull:

  • Ekologisk turkisk yoghurt är jättegott. En hink helt i plast känns bättre återvinningsmässigt än tetrapack om jag nu ska äta yoghurt, och det vill jag (tröttnade tyvärr snabbt på gröt). Räkna på pris per kalori och jämför med ekologisk kvarg, jag kan vänta. Chockskadad. En helt ny sjö som svensson kan kasta pengar i till ingen nytta... det kommer ett helt inlägg på det temat när jag har fått ändan ur och satt ihop en fin tabell och bilder. Lyxyoghurten blir billigare än fil om man tittar till näringsinnehåll. Det ni.
  • Veckans fail blev lärdomen att det nu är upp till varje kommun att avgöra om invånarna ska kunna återvinna aluminiumkoppen från värmeljus eller inte. MEH. Hopp, inga mer värmeljus i det här hushållet!
  • Jag mår mycket bättre utan kött, bröd och socker. För ett år sedan hade jag bara tänkt på hur jobbigt det låter att äta så, men nu har det liksom hänt av sig självt, och jag har även testat att gå tillbaka. Haha, lol på den. Aldrig mer. ;)
  • Jag har seriöst börjat utvärdera garderoben. Den här gången är det en strukturerad plan och sanningen om vad jag trivs i som ska fram! Inga fler knallröda plagg, astighta klänningar och höga klackar som är snygga men som jag aldrig använder. Nu ska form, färg, värme och funktion utvärderas. Det lär ju bli en shoppingchock lite i stil med den här när jag är klar, men det kommer bli riktigt bra. Ett till "Aha, varför har jag aldrig gjort så här förut?" Den retroaktiva shoppingångesten kommer krypande, men inte fasen ska den få kontrollera mig längre! :)
  • Och så skulle jag ju inte äta något socker på en vecka. Nemas problemas. Det visar sig att det enda jag fortfarande har en impuls att lägga extra socker i är te och bakverk. Inget godis har det blivit heller, och som tidigare konstaterat så är jag ändå bara godissugen när jag ätit för lite eller fel sorts mat, så det är lätt åtgärdat.

Vecka 18
In: 0
Ut: 0
Netto: 0
2015: -2664


Som sagt, vad är det för alternativ dimension jag har blivit transporterad till? Här är allting soligt och saker liksom bara funkar som av sig själva. Här stannar jag gärna permanent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar