01 juli 2015

Flyttens inkorg

Det blir lite mycket om inköp, prylar och hör och häpna rent shoppingfilosoferande just nu, men jag lovar att jag inte fallit tillbaka i gamla vanor så detta kommer inte förvandlas till en shoppingblogg av något slag. Faktum är att jag nästan är färdig... ett köksbord, lite färg och en pensel till de upphittade köksstolarna och eventuellt stolsdynor till desamma, sen kan jag boa in mig ordentligt och återgå till att snurra på i de vanliga gängorna.

Här om dagen skrev jag lite om alla möbler och annan inredning som jag samlat på mig under de senaste åren (och visade delar av mitt hem för första gången någonsin?). Några saker har jag trots allt behövt införskaffa nyligen, och ännu fler har kommit krypande ur andras gömmor i samband med flytten. Jag rensade en hel del redan under ned- och uppackningen, och mer lär det bli när jag har boat in mig ordentligt, men låt oss för sakens skull sammanfatta prylarna som tillkommit just i samband med flytt. Totala in/ut-siffror kommer i nästa omgång tomtesteg när jag får ändan ur vagnen (:

152 saker in varav 121 nyköpta saker låter ju rent av astronomiskt, men 80 av dem är åtminstone "bara" gardinklämmor och möbeltassar. Jag kommer ta bort de enorma öljetterna från gardinerna jag redan har, fålla om dem och byta upphängning till ringar som matchar de nya gardinstängerna (den gamla är redan upphängd med en av morfars gardinkappor), och parkettgolven är det bäst att vara rädd om! I utrensningarna räknar jag vartenda papper och enskilt fotografi, så det är bäst att göra likadant på insidan - därav att traktörpanna med lock, lerkruka med fat, mfl. räknas per del.

50% rabatt på sommarblommor... två enorma petunior, en dahlia och en stor Gränsforskruka med fat för 138,50 kr - då kan inte ens jag låta bli! Alternativt har ny lägenhet inspirerat den tidigare shoppinggalningen i mig lite väl mycket ;) Stay tuned för att se hur det går med Projekt Övervintra Dahliaknöl senare i år...

Köpt

  Gardinstänger + upphängning (4+9)
  Gardinklämmor (40)
  Möbeltassar (40)
  LED-lampor (4)
  Sommarblommor till balkongen (3)
  Zinkhinkar med trähandtag till blommorna (2)
  Krukväxter (4)
  Lerkruka med fat (2)
  Fåtöljer i bamburotting (2)
  Stolsdynor i återvunnen bomull (2)
  Balkongbord i trä (1)
  Diskpropp (1)
  Sandpapper (6)
  Diskställ (1)

Hittat/ärvt/fått begagnat

  Ethernetkabel (1)
  Tekanna med strumpa (2)
  Traktörpanna med lock (2)
  Ugnsform med korkunderlägg (2)
  Tårtfat (1)
  Salladsskål (1)
  Långa kaffeskedar (6)
  Gardinkappor (2)
  Mattor (4)
  Pinnstolar (4)
  Glas (6)

Temporärt lånat

  Hopfällbart bord (1)

Behövs fortfarande

  Köksbord (1)
  Färg, pensel och dynor till pinnstolar (6)
  Kokt linolja till allmän möbelvård (1)

Jag tänkte egentligen inte skaffa något diskställ, men det är synnerligen praktiskt... det går naturligtvis att använda en handduk, men då rinner inte vattnet av och så måste man torka ändå. Den dagliga tidsbesparingen kan jag nog kosta på mig :)

Tekannan är jag lite kluven till. Jag har många teälskande vänner så den kommer säkert till användning, men den tål att jämföras med te i kaffepressen innan jag bestämmer mig!

Om man hade lite mer tålamod än jag har haft den senaste tiden kan man med fördel reflektera över andelen nyinköpta prylar i listan ovan, för det finns naturligtvis både gardinstänger, blomkrukor och balkongmöbler att tillgå på begagnatmarknaden. För egen del har det varit fullt upp och det slutade med att jag ville få allting klart hemma så fort som möjligt, vilket resulterade i några väl valda nyköp (dock med viss hänsyn till materialval). Påminn mig om det om jag någon gång sätter mig på mina höga hästar och påstår att alla borde vilja/kunna köra 100% begagnat...

Min nya ICA-affär är dock helt fantastisk, så på ekofronten lär jag förbli idealist (kaviartuben på bilden ovan är inte min ;)) Ojojoj vad roligt det kommer bli att botanisera i den, speciellt då alla ekologiska varor är tydligt märkta med runda gröna skyltar :) Återvinningen ligger inte heller nämnvärt längre bort än tidigare - åter till skräpreduktionsinsatserna!

Det är en stört privilegierad sits man sitter i som har möjlighet att ständigt utforska okända marker både mentalt och fysiskt. Mer om detta en annan gång, men ett klokt lästips på ämnet är The Privilege Of Pursuing Financial Independence hos Frugalwoods.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar