13 september 2015

Mobilskötsel

I dagens hushåll är det inte bara kaffemaskiner som ska avkalkas, avlopp som ska rensas och läckande kranar som ska fixas, utan vi har även mer komplicerade pryttlar som mobiltelefoner och (andra) datorer att ta hand om. Det kommer förhoppningsvis inte som någon överraskning att jag håller fast vid min Samsung Galaxy SII som jag fick i julklapp 2012. 

Jag har inte haft några som helst telefonrelaterade problem förrän nyligen, och jag kan egentligen inte skylla på telefonen. Ingen märkbar förändring = ingen skötselåtgärd. Batterier klarar ju bara ett visst antal laddningar, och det överlevde ändå förvånansvärt länge innan det tvärdog för några månader sedan. Som tur var (för mig) så fick jag tag i ett ännu äldre men bättre fungerande batteri av en bekant som uppgraderat till ny telefon (surprise surprise, ingen vill köpa en S2a). Den dag det dör kostar ett nytt 125-255 riksdaler.

Egentligen har jag misshandlat min telefon något oerhört. Den har tappats i stengolv och på asfalt flera gånger, jag har aldrig uppdaterat den*, och jag har aldrig backuppat någonting. Det enda den har gjort som reaktion på detta var att få en tunn tunn spricka och något som ser ut som (och förmodligen är) avtrycket av en liten sten i silverramen runt om (jag halkade och föll typ handlöst på välsaltad is en vinter med mobilen i handen). Skadorna märks inte om man inte vet att de är där.

Nu är det dock så att tangentbordet har börjat krasha. De enda lösningarna jag hittat på det problemet är en temporär - att rensa appdata - och en förmodat semipermanent - resetta till fabriksinställningar. Fungerar inte det så verkar det vara en bra idé att lägga några kronor på en annan tangentbordsapp. Så nu har jag roat mig med att rensa och backuppa för första gången, vilket känns otroligt skönt. Nu återstår det att se hur långt jag behöver gå för att få tillbaka ett fungerande tangentbord.

Jag kommer absout göra samma sak med min lilla laptop (HP Pavilion dm4, födelsedagspresent från 2012) när exjobbet är avslutat. Det är inget fysiskt fel på den, det enda felet är att jag inte tagit hand om den... typ alls. Stackarn har åkt i backen minst två gånger utan reaktion. Egentligen är det helt otroligt vad de står pall för, och vilken skillnad en rensning, fysisk städning, defraggning, ominstallation och/eller reset kan göra. Ja den är långsam men det är inte datorns fel. Det visar bara på brister i mitt eget kunnande, och den här gången ska jag banne mig skruva isär den innan jag byter ut den! Med tanke på att jag snart blir med jobbdator (och jobbmobil för en delen) så kommer mina egna inte ens behöva jobba lika hårt i framtiden.


*Få inte panik nu. Alltså jag använder bara telefonen till meddelanden, Whatsapp, Skype, ibland kolla mejl och lyssna på musik, ringa och fota. Inga bankärenden eller andra känsliga saker. Om jag skulle välja att oroa mig så skulle jag gnälla på den ickeexisterande krypteringen Skype erbjuder, inte att jag fortfarande kör inte-ens-den-sista Gingerbread.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar