31 december 2015

Decembers utgifter

Det här året har varit sådär lagom spännande och omvälvande. Studier, flytt, jobb, och innan jag visste ordet av så sitter jag här 25 bast med superjobb och en hårsmån från examen! En ordentlig löneförhöjning kommer som ett brev på posten en PDF på mejlen redan i januari. Lagom kan slänga sig i väggen, här tar vi i ända från lilltårna! :)

Julen gjorde naturligtvis att december blev dyrare än november, men det är helt okej. Jag kan ta det, och allting blir så himla mycket trevligare när man själv slappnar av lite och gästerna får det de vill ha. Det blev en del utemat den här månaden, och jag har mycket att lära när det gäller att hantera halvrandom lunchmöten, men jag fnular på det! Att kollegorna bara har möjlighet att träffas på lunchen betyder ju inte nödvändigtvis att jag måste äta då... :)


Nu när det börjat gå åt rätt håll igen delar jag med mig av nettoförmögenheten också, mer än något annat som en extra motivation för mig själv. Svenska studielån kan inte ses som någon hair-is-on-fire-situation direkt, och även om det skulle vara trevligt att betala av dem så snabbt som möjligt så säger matematiken och den logiska delen av hjärnan något annat. Varför betala snabbare på något med 1% ränta, liksom... det finns ingen rationell anledning, bara en känslomässig. Mitt framtida jag kommer att tacka mig om jag håller mig till den anvisade avbetalningsplanen i åtminstone några år till! Således blir nästa stora mål en nettoförmögenhet på noll kronor istället för skuldfrihet.

Det har vänt förvånansvärt snabbt måste jag säga, och ännu snabbare kommer det gå om jag håller i löneökningar, bonusar och extrainkomster :) Hackigt är det minsta man kan säga än så länge, men livet som student utan ekonomisk riktning är nu förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar