02 februari 2016

Efter månadens utmaning: en kopp kaffe per dag

Månadens utmaning: en kopp kaffe per dag

Såhär efter drygt en månad med en kopp kaffe per dag har jag upptäckt något jag inte riktigt hade förväntat mig. Jag saknar känslan av att smutta på något varmt i flera timmar. Nog för att min hjärna blivit beroende av koffeinet på någon nivå, men jag har inget annat behov av att snabbt hälla i mig en kopp kaffe till frukost varje dag. Faktum är att det inte är speciellt njutbart eller ens gott då... däremot de senaste månadernas termos till jobbet som långsamt sippas tills den tar slut runt lunchtid, en långfika eller -frukost, eller för den delen till läsande eller skrivande.

Det är helt och hållet en mysvana jag lagt mig till med, vilket innebär att den enkelt borde kunna riktas om till tedrickande. Visst kommer jag få lite abstinensbesvär, men utöver det är det bara det där varma och goa som jag är ute efter. Vi har kopiösa mängder te på jobbet, men alla är påsar och oekologiska. Dessutom är alla vattenkokare av plast, så jag tänker att det bästa alternativet är att helt sonika ta med te hemifrån, det vill säga bara byta ut innehållet i termosen men behålla resten av min väletablerade vana :)

I bästa fall kan jag hitta något gott örtte som odlas här (eller på min balkong i sommar), så behöver inte teet åka hela vägen från Kina heller :) De senaste dagarna har jag druckit "te" på citron och ingefära direkt ur kryddburken, så ingenting är omöjligt :)

Jag kommer säkert inte sluta helt med kaffe, men kanske kan det bli en sådan där speciell lyx precis som bröd, kött och annat som jag nästan bara äter när det bjuds eller vid speciella tillfällen. Jag hade inte förväntat mig att jag skulle lära mig något speciellt av den här utmaningen, så det var ju en trevlig överraskning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar