20 februari 2016

Visualisera målen! Del 1

Jag har nyligen dragit igång en Bullet Journal. Som ni säkert vet vid det här laget så har jag varit smått besatt av papper, pennor, kalendrar, planerings- och schemaläggningsmetoder - ja alltså typ beroende av kontorsmaterial, fina saker och ordning och reda. Ju mer komplicerat desto bättre! I likhet med ingredienslistan på foundation och tvål så måste ju komplexitet (obegriplighet) vara lika med effektivitet, eller hur..? Höhö. Inte alls.

Alla dessa vanor jag vill ändra, saker jag vill lära mig, områden i livet jag vill kunna fokusera på genom att eliminera det som är mindre viktigt. Hur gör man för att behålla fokus och komma ihåg allt detta utan att låta själva planeringssystemet ta för stor plats och mycket tid? Jag har använt Daily Intentions ett bra tag nu på jobbet - att varje morgon sätta realistiska mål för dagen och prioritera dem. Göra det viktigaste först hela tiden, utan att tappa fokus på de där uppgifterna som är bra att göra men inte kritiska. Det funkar bra, men hemma har jag lite svårare att hålla fokus.

Nu har jag ju mål för året, massa saker som jag vill göra och uppnå, men det är så mycket lättare att sätta sig vid en skärm och slösa bort hela kvällarna i en position som bara ger huvud- och ryggvärk. Lapparna fungerade bra under januari, hela 42 stycken har jag avslutat, och jag har läst 8 böcker under 2016 såhär långt, utan ansträngning! :) Däremot är det svårt att bära med sig, bra överblick men med klara begränsningar och inte speciellt passande för dagliga kom ihåg och så. På jobbet kör jag OneNote hela vägen och det fungerar bra (tro mig, ingen är mer förvånad än jag), men hemma vill jag komma ifrån skärmanvändandet, så papper och penna får det bli.

Jag var skeptisk länge, mest för att folk som är Bullet Journal-frälsta har förvandlat ett extremt enkelt "språk" för att hålla ordning på uppgifter till konstprojekt, materialsport och tidskrävande hobbys... precis det där som jag vill komma ifrån. Men så satte jag mig ned och bara läste om originalet istället för att få prestationsångest av alla fina bilder som Google hostade upp. Testa, utvärdera, plocka russinen ur kakan och försök ignorera vad "alla andra" gör :)

Förutom mina dagliga TODOs så hittade jag faktiskt en superidé för att visualisera mina nya vanor, och drygt en månad senare så fungerar det också förvånansvärt bra. Fast jag använder min sista Moleskinebok, blyertspenna och samma färg varje dag... gör en ansats att komma ifrån mina perfektionistiska prestationsångesttendenser. Använda det jag har och inte köpa nytt. Alla nya vanor på ena ledden, dagarna på andra:

Bild från bohoberry.com

Att visualisera sina mål är inte att underskatta, bara den lilla belöningen i att få fylla i en liten ruta vid dagens slut är ofta tillräckligt för att försöka liite till, och misslyckas man så blir man påmind om det minst en gång om dagen. I slutet av månaden har man sedan tydlig statistik över vad man faktiskt har gjort eller inte gjort, som man kan ta med sig för att förbättra ytterligare nästa månad. Under februari har jag 21 sådana poster och det svåraste just nu är träningen, samtidigt som jag faktisk går en extra promenad varje dag och undviker alla hissar och rulltrappor. Lugna morgnar, meditation, en kopp kaffe om dagen, daglig läsning, att aldrig skynda och dricka tillräckligt med vatten går som på räls :)

Hur gör ni för att hålla fokus i vardagen som annars så lätt flyger iväg utan att man får något speciellt roligt eller intressant gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar